Google otrzymał we Francji kolejną karę związaną z łamaniem RODO, tym razem CNIL, francuski urząd zajmujący się kwestami danych osobowych, ukarał dwie spółki z grupy Google – Google LLC z USA oraz Google Irleand – na kwotę w sumie 100 milionów. Jest to kolejna kara nałożona przez CNIL na Google, w przeszłości otrzymał we Francji np. karę w wysokości 50 milionów euro.

Przyczyny nałożenia kary

Kara została nałożona 7 grudnia na podstawie postępowania prowadzonego od marca 2020 r. i obejmuje działania obu spółek w domenie google.fr. związane z reklamowymi plikami Cookie. CNIL stwierdził, że Google złamał francuskie prawo w trzech obszarach:

  1. Zgoda – pliki Cookie były instalowane na urządzeniach bez uzyskania odpowiedniej zgody.
  2. Informacja – Google nie informował o plikach cookie i pomijał fakt, że te już zostały zainstalowane na urządzeniu.
  3. Sprzeciw – nawet jeśli dana osoba wyłączyłą personalizację reklam jeden z plików cookie dalej znajdował się na jej urządzeniu.

Finalnie Google LLC otrzymało karę finansową w wysokości 60 milionów euro a Google Irleand 40 milionów euro.

Tło sprawy

Komentatorzy wskazują, że kara może mieć charakter polityczny związany zarówno z polityką rządu Francji, który prowadzi działania wycelowane w spółki technologiczne zajmujące wysoką pozycję na rynku np. poprzez nałożenie podatku cyfrowego. Może mieć również związek z politycznym konceptem niezależności technologicznej Unii Europejskiej od spółek z USA i chęcią ich wyparcia z rynku UE. Za inny przykład takiego działania uważany jest wyrok ws. Schrems II, który zdelegalizował przekazywanie danych do USA w ramach mechanizmy Privacy Shield, utrudniając w ten sposób korzystanie z usług firm technologicznych, które operują w USA.

Źródło: Komunikat prasowy CNIL